Klub policajnej histórie Lučenec


Uniformy, ústroj a výzbroj príslušníkov ZNB z historického pohľadu:

           Príslušníci ZNB nosili po ukončení 2. svetovej vojny až do zavedenia jednotnej uniformy  ukoristené nemecké tropické uniformy /M43/ v pieskovej farbe, ktoré boli určené pôvodne pre jednoty SS. Tieto boli často doplňované zvrškami bývalých „žandárskych“ uniforiem.
             V lete 1945  bola zriadená elitná zložka ZNB  Pohotovostný pluk 1 NB. Velitelia boli prevažne dôstojníci armády a boli medzi nimi aj príslušníci bývalého „žandárstva“. Dôvodom pre vytvorenie tohto útvaru bola predovšetkým činnosť nacistických teroristických skupín „wehrwolf“ /vlkodlaci/. Boli to oddiely zriadené väčšinou z bývalých príslušníkov „SS“ a „Hitlerjugend“, ktorí boli koncom vojny vyškolení  k vykonávaniu rôznych teroristických, sabotážnych a diverzným akciám na území Československa .  
           Uniformy príslušníkov NB boli označované na rukávoch nášivkou Pohotovostného pluku 1 NB a služobným odznakom pluku.
            Výzbroj príslušníkov pluku boli  samopaly PPŠ-41, ktoré dostali darom zo Sovietskeho zväzu v počte 1000 ks , ďalej to bola  nemecká karabína K98 a československá vz.24.
            V období po 2. Svetovej vojne boli predovšetkým v prvých mesiacoch používané rôzne druhy zbraní ako nemecké samopaly MP38 a MP40, pištole P.08 a P.38 ako aj  pištole ČZ 24 a ČZ 27.
            Motorové vozidlá  ktoré boli v tej dobe používané bezpečnostnými zbormi neboli nijako zvlášť označované ale evidenčné číslo mali odlišné od civilných , číslo začínalo písmenom B a pokračovalo piatimi číslicami
            V roku 1946 bol ministrom Národnej bezpečnosti vydaný vestník, ktorý určoval jednotnú uniformu pre príslušníkov ZNB /boli to zelené tzv. „kopřiváky“ na začiatku s látkovým opaskom cez vychádzkovú blúzu. Látkový opasok bol neskôr  nariadením ministerstva NB zakázaný používať .

image529uniforma 1947

 

Príslušník NB Pavol Krištof v zelenej uniforme tzv  „kopřiva“,  a sako so služobnou brigadírkou  
 rok 1947


             Na začiatku päťdesiatich rokov až do konca deväťdesiatich sa v ZNB používali pre služobné účely pištole ČZ vz.50/70 raže 7,65 Browning, ktoré boli vyrábané v Strakonickej zbrojovke /okrem týchto zbraní sa ešte stále výnimočne používali aj pištole vz.24, ráže 9mm/.  Z automatických zbraní vo výzbroji ZNB boli samopal vz.24 raže 7,62x25 „Tokarev“ a neskôr samopal vz.61 „Škorpion“ raže 7,65 Browning.   
             Príslušníci ZNB používali v 50. rokoch tmavo modré uniformy s červeným lemovaním /tzv. „švestky“/ z materiálu podobným vojenským „kopřivám“ . Štátny znak na pokrývke hlavy tvorila päťcípa červená hviezda, kde v strede sa nachádzal biely dvojchvostý lev.

image352uniforma 1958

Príslušníci ZNB v modrých uniformách, stanica ZNB Látky, rok 1958

 
          Motorové vozidlá  používané verejnou bezpečnosťou malo základnú farbu ako z výroby prevažne boli svetlej farby a na dverách vodiča a spolujazdca mali nápis „ HLIADKA VB“ evidenčné číslo začínalo písmenom B a pokračovalo piatimi číslicami. Ak bola ako prvá uvedená číslica 3 a potom po medzere bolo ďalších päť čísle znamenalo to že vozidlo používa Verejná bezpečnosť na území Slovenska.  Číslica tri bola prevzatá pravdepodobne z čias žandárstva, keď príslušníci žandárstva slúžiaci pod Zemským veliteľstvom  žandárstva na Slovensku mali na golieri uniformy označenie 3. Zemské veliteľstvo žandárstva pre územie Čiech používalo označenie 1, Zemské veliteľstvo pre Moravu používalo na golieri označenie číslicou 2 a Zemské veliteľstvo žandárstva pre Podkarpatskú Rus malo označenie na golieri 4.
          V 60. rokoch sa prešlo na iný materiál a strih uniforiem avšak farba stále ostávala modrá tieto uniformy sa svojím strihom veľmi podobali na neskoršie zavedené  zelené  uniformy. Tieto svetlo modré uniformy sa šili pod názvom „pastel“. Po roku 1960 sa začalo postupne na pokrývke hlavy používať nový štátny znak. Ten mal štít v červenom zlate orámovanú husitskú pavézu, na ňom bol bieli dvojchvostý lev bez koruny, ten bol nahradený červeno žltou orámovanou hviezdou. Do stredu bol umiestnený červeno zlato orámovaný štít, na ktorom vystupuje modrá silueta Kriváňa s vatrou v zlatej farbe. Autorom znaku bol M. Hegar.
            V tomto období sa už v rámci služobných motorových vozidiel používal aj jednotná modrá farba na celom vozidle, odtieň modrej nebol nijako určený a bola použitá modrá farba z výroby. V rámci vozidiel sa používali motorové vozidlá značiek Volga GAZ 21, Moskvič 408, Škoda 1202, Škoda 1000 MB alebo Škoda Oktávia v prevedení limuzína alebo kombi, tieto vozidlá však neboli u príslušníkov VB obľúbené pretože boli málo priestranné a len dvojdverové a nastupovanie do vozidla bolo problematické. Od roku 1971, keď bola spustená v závode  Toglliati   výroba motorových vozidiel VAZ LADA 1200,  tieto vozidlá začali byť využívané aj  v zložkách  bezpečnosti a to od  roku 1973.

moskvicvolga

Služobné motorové vozidlo zn. Moskvič 408 a Volga 24


           Keď koncom roka vyšlo z výrobného pásu  vozidlo VAZ 2102 Kombi začali sa používať aj tieto  motorové vozidlá.  Do roku 1975 boli všetky vozidlá  v modrej farbe s bielim pásom cez celé auto a na dverách vodiča a spolujazdca bol nápis „VEREJNÁ BEZPEČNOSŤ“.
            Od 1. januára 1967 sa postupne začalo prechádzať na zelené uniformy vzor 67 takzvané „ olivy“.  V začiatkoch zavedenia uniformy „ oliva“ sa používali čierne poltopánky a brigadírka ZNB bola s čiernym šiltom a podbradníkom takéto výstrojné súčiastky sa používali až do konca roku 1974.
             Od roku 1975 sa pri uniforme „oliva“ prešlo k hnedým doplnkom, šilt ako aj podbradník boli na brigadírke hnedej farby  taktiež do výstrojných súčiastok pribudli hnedé poltopánky.   V 80. rokoch pribudol k hodnostnému označeniu na ramenách zlatý znak s nápisom ZNB /v ČR SNB/, tento rozlišovací prvok sa používal aj u ostatných zložiek FMV – PS, VMV a Zboru nápravnej výchovy, alebo pri Zbore ozbrojenej ochrany železníc FMD. Pod štátnym znakom na brigadírke pribudol zlatý podklad v podobe lipových listov.

sedliakuniforma 1978

Príslušník ZNB npráp. Štefan Sedliak z Lučenca v zelenej uniforme tzv. oliva, rok 1978

           V rámci motorových vozidiel sa v polovici sedemdesiatich rokov rozmýšľalo o zavedení nového farebného označenia,  v úvode sa uvažovalo o farbe červeno bielej ale nakoniec bolo rozhodnuté že vozidlá bezpečnosti budú v žlto bielom prevedení, kde takzvané otváracie časti  dvere a kapoty boli bielej farby a ostatné časti boli žlté ( tzv. melónová žlť  typového označenia RAL 1028) na bielych častiach bolo veľkými písmenami napísané VB. Motorové vozidlá mali na streche biely štvorec  a označenie okresu s evidenčným číslom, napríklad okres Lučenec mal v bielom štvorci označenie EI 03.
            Vozový park tvorili najčastejšie  vozidlá značiek Škoda 105, Škoda 120, VAZ 2101, VAZ 2102, Volga GAZ 24 aj v prevedení kombi, ale napríklad diaľničné oddelenie v Prahe používalo aj Škodu 110 RS Cupe, z väčších vozidiel to boli Škoda 1203, alebo ÁVIA 15 tzv. komôrková, neskôr to bola ÁVIA 21 – tzv. ANTON.

 

vaz2112vaz2103

Služobné motorové vozidlo zn. VAZ 2102 a VAZ 2103

Joomla templates by a4joomla